Princessfiona » Specials » Taalontwikkeling

Taalontwikkeling bij kinderen, problemen en oplossingen

Taalontwikkeling bij kinderen, problemen en oplossingen Hoe leren kinderen taal? Wat is tweetaligheid? Wat kan ik doen om dit proces goed te laten verlopen? En wanneer moet ik me zorgen gaan maken over de taalontwikkeling van een kind? Lees het in deze special.

Artikelen in deze special:

De taalontwikkeling van tweetalige kinderen

In Nederland wonen steeds meer allochtonen. Onderwijzers en docenten krijgen dan ook steeds vaker te maken met kinderen die thuis een andere taal spreken. Dit artikel gaat in op tweetaligheid. Wat is dat precies? Welke vormen zijn er? En hoe verloopt de taalontwikkeling van tweetalige kinderen?

Risicofactoren in de taaontwikkeling

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom kinderen niet hetzelfde taalniveau hebben als leeftijdsgenootjes. Dit kan komen omdat ze tweetalig zijn. Er kan ook sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis. Een belangrijke reden is ook dat er in het gezin onvoldoende stimulatie is op het gebied van taal. Hieronder worden deze drie redenen verder uitgelegd.

Thuistaal en schooltaal

De taal die kinderen thuis praten en de taal die kinderen op school gebruiken is niet hetzelfde. Er zitten twee belangrijke verschillen tussen: de context waarin er wordt gesproken en de complexiteit van de gedachten. Vooral tweetalige kinderen hebben hierdoor vaak moeite met de schooltaal. Omdat ze de thuistaal wél vloeiend spreken, worden deze problemen door ouders en leerkrachten niet altijd meteen geconstateerd.

Het belang van voor- en vroegschoolse educatie

In situaties waar kinderen een verhoogd risico op een taalachterstand lopen, kunnen programma's voor voor- en vroegschoolse educatie worden ingezet. Dit zijn onderwijsprogramma's voor jonge kinderen in de leeftijd van 3 tot 6. Ze kunnen gebruikt worden op peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en kleuterscholen. Deze programma's blijken enorme positieve effecten te hebben op de taalontwikkeling van kinderen. In dit artikel wordt het belang ervan geschetst.

Onderwijsprogramma Piramide

Piramide is een educatieve methode die spelen, werken en leren combineert en zodoende kinderen stimuleert in hun ontwikkeling op de peuterspeelzaal en de groepen 1 en 2 op de basisschool. Het programma richt zich op acht ontwikkelingsgebieden, die samen de hele ontwikkeling van het jonge kind omvatten. Dit artikel biedt een overzicht van de belangrijkste componenten van het programma.

Onderwijsprogramma Kaleidoscoop

Kaleidoscoop is een totaalprogramma dat zich richt op de brede ontwikkeling van kinderen. Het programma kent vijf basisprincipes, die in dit artikel besproken worden.
De taalontwikkeling van tweetalige kinderen

De taalontwikkeling van tweetalige kinderen

In Nederland wonen steeds meer allochtonen. Onderwijzers en docenten krijgen dan ook steeds vaker te maken met kinderen die thuis een andere taal spreken. Dit artikel gaat in op tweetaligheid. Wat is…

Risicofactoren in de taalontwikkeling

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom kinderen niet hetzelfde taalniveau hebben als leeftijdsgenootjes. Dit kan komen omdat ze tweetalig zijn. Er kan ook sprake zijn van een taalontwikkelingssto…
Thuistaal en schooltaal

Thuistaal en schooltaal

De taal die kinderen thuis praten en de taal die kinderen op school gebruiken is niet hetzelfde. Er zitten twee belangrijke verschillen tussen: de context waarin er wordt gesproken en de complexiteit…
Het belang van voor- en vroegschoolse educatie

Het belang van voor- en vroegschoolse educatie

In situaties waar kinderen een verhoogd risico op een taalachterstand lopen, kunnen programma's voor voor- en vroegschoolse educatie worden ingezet. Dit zijn onderwijsprogramma's voor jonge kinderen i…

Onderwijsprogramma Piramide

Piramide is een educatieve methode die spelen, werken en leren combineert en zodoende kinderen stimuleert in hun ontwikkeling op de peuterspeelzaal en de groepen 1 en 2 op de basisschool. Het programm…
Gepubliceerd door Princessfiona op 11-12-2008. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.